Ayam Ala Kenny Rogers Che Ct Yang Mantop



ASSALAMUALAIKUM dan selamat malam untuk semua rakan2 blogger dan adik2 tersayang,  tentu hari minggu ni ramai yang cuti  dan sedang bersantai2 dengan family masing2, begitu jugak dengan kak Noor sambil bersantai masak tetap kewajiban, hari ni agak special sebab baru first time masak ayam ala kenny rogers ni, sebenarnya baru ni masa pergi rumah kawan, ada di hidangkan dengan ayam kenny rogers, terus akak jatuh hati dan tak sabar2 nak buat, dan akhirnya hari ni tercapai lah hajat tu memang lazat dan berzat sebab ianya di penuhi dengan sayuran ikut kegemaran kita, sebenarnya kak noor memang suka banyak sayuran tu, apa lagi bila makan yang ranggup yang half done masak tu ...

Resepi ni kak Noor intai dari blog tersohor CT DELIMA , jadi pada Che Ct izinkan akak kongsikan resepi ayam ala Kenny Rogers ni kat blog kak Noor jugak untuk rujukan anak2 bila mama nya dah tiada nanti, aduh sedih jugak bila tulis macam ni kan, tapi memang kita semua akan "kesana" jugak suatu hari kan :(  terpaksa terima kenyataan pahit ni.





Ayam Panggang ala Kenny Rogers
Sumber : Che.Mid FP
              :  Che Ct
Bahan-bahan :
1 ekor ayam - bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil

Bahan - bahan untuk make up ayam :
3 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1 inci halia
2 atau 3 sudu besar sos lada hitam 
1 sudu besar lada hitam tumbuk (CT tambah)
2 sudu besar madu
1 ketul kiub ayam Knorr
2 sudu besar gula pasir- hana gune gula perang
2 sudu besar herba campuran
1 1/2 sudu teh garam halus
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
Sedikit mentega 

Cara-cara :
1. Campur kesemua bahan make-up dengan sedikit air dan kisar.
2. Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan dalam ayam yang telah dibersihkan.
3. Perap selama 1 1/2 jam (CT perap selama 3 jam)
4. Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang. Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, sapukan ayam dengan minyak dan campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering. 








Pada adik2 yang lain jangan tak cuba sedap ni kalau ramai2 memang tak cukup se ekor ayam mesti dua tiga ekor baru puas makan ayam dan meratah sayur yang segar bugar tu..
OK dulu ya hari ni dah 2 rejab tak lama lagi kita nak puasa pulak, dan boleh jugak start puasa dari bulan rejab ni supaya tak terasa sangat bila sampai ramadhan nanti..



Ayam Ala Kenny Rogers Che Ct Yang Mantop Ayam Ala Kenny Rogers Che Ct Yang Mantop Reviewed by Unknown on May 12, 2013 Rating: 5

6 comments

  1. Selamat Hari Ibu kak Noor cayangggg... Allahu Akbar... menu kita samalah Kak Noor wei... ayam kenny rogers... tinggal tulang aje!

    ReplyDelete
  2. assalam kak noor
    selamat hari Ibu ye
    tadi tgk k.amie menu ayam kenny jg he hee betul2 mengoda ni kesedapannya menjilat jari h
    tp entah bila la sy dpt masak2 camni
    dpt tgk je lah

    ReplyDelete
  3. Slmt hari ibu k.Noor
    baru lepas jamu mata ayam kenny roger dapur Amie...terbang dapur k.Noor pula...ayam kenny roger juga...ni buat terliur...dah alam tak masak ayam KR ni...sedapp...

    ReplyDelete
  4. sama menu ngan kak amie..cam berjanji je..habis tak tu kak.ngancamm

    ReplyDelete
  5. mengancam sungguh nampak ayam tu kak noor...
    lama sy tak buat ayam ala kenny roger ni...

    ReplyDelete