Macaron Ni Terlebih Kaki



ASSALAMUALAIKUM & salam  5 rabiul awal untuk semua adik-adik kak noor yang sudi singgah disini, bulan rabiul awal mengingatkan kita bulan kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW, dimana bulan ini di galakkan kita banyakkan bersolawat bertahmid dan bertasbih semampu kita, kalau di Brunei ni, dalam bulan ni mulai dari malam
1 rabiul awal hingga malam 12 rabiul awal,  akan penuh lah masjid-masjid dengan orang ramai yang bersolawat ke atas Nabi Muhammad SAW, tapi biasa nya lebih kepada kaum lelaki lah. Untuk kita kaum perempuan boleh lah bersolawat di rumah saja.

Sesungguhnya kualiti ibadah kita adalah bergantung pada NIAT. NIAT itu akan menggambarkan keikhlasan kita.  Kerja yang ikhlas akan membawa kepada kesempurnaan, kesempurnaan akan membawa kepada kepuasan, dan kepuasan akan membawa kepada ketenangan.

Selawat ke atas Nabi Muhammad SAW merupakan suatu amalan yang disyariatkan oleh Islam. Firman ALLAH SWT bermaksud : "Sesungguhnya ALLAH dan malaikat-malaikatNYA bersolawat untuk Nabi, Hai orang-orang yang beriman, bersolawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya" {Surah Al -Ahzab:56}




Berbalik kepada resepi kak noor hari ni, macaron yang sudah terlebih kaki gara-gara oven baru hahaha, belum faham lagi selok belok tahap kepanasan oven ni, mungkin lepas dua tiga kali buat INSYAALLAH akan OK kot, oven lama sudah KO sebab api atas sudah TAKDO, hanya bergantung api bawah saja, memang very the lambat lah heee, jadi Pak Haji Kak Noor bermurah hati nak menggantikan dengan yang baru heee, kena study dulu selok belok oven ni baru akan ok kot INSYAALLAH, resepi masih sama jugak dengan yang biasa akak buat.

Bahan-bahanya
80 gm putih telur ( lebihkurang 2 biji telur gred A )
65 gm gula kastor
80 gm serbuk almond
140 gm gula icing
Pewarna kegemaran

Cara membuatnya

1.    Satukan serbuk almond dan gula icing kemudian ayak dan ketepikan.
2.    Dalam bekas lain pukul putih telur hingga kembang, kemudian masukan gula kastor sedikit demi sedikit, putar hingga adunan kental dan bertanduk.
3.    Untuk testing terbalikkan mangkuk kalau adunan tak jatuh bermakna dah cukup kental dan perlu berhenti pukul.
4.    Masukan ¼ daripada campuran serbuk almond dan gula icing kedalam adunan telur, kaup balik kan dengan menggunakan spatula.
5.    Buatlah sehingga habis campuran almond dan gula icing, kemudian boleh lah di letakkan warna kegemaran.
6.    Kemudian masukan adunan dalam piping bag.
7.    Buatkan lubang di hujungnya dan picitkan diatas bulatan kertas minyak yang disediakan, atau kalau dah ada mould macaroon ni boleh picitkan terus sehingga habis adunan di atas mould tadi.
8.    Rehatkan macaroon selama 30 – 40 minit supaya kering bahagian atas dan tak melekat di jari bila di sentuh.
9.    Panaskan oven 150’C bakarlah macaroon selama 15 – 20 minit.
10. Sejukan dan letakkan ganache kegemaran.







JOM SIAPA BELUM TRY BUAT MACARON NI BOLEH LAH TRY RESEPI NI
MEMANG OK PUNYA...

Macaron Ni Terlebih Kaki Macaron Ni Terlebih Kaki Reviewed by Unknown on January 07, 2014 Rating: 5

8 comments

  1. Menjak 1st time dulu cuba dan x berapa mnjadi....sy x pernah buat dah kak...huhuhu...

    ReplyDelete
  2. salam kak nor ..comel tu kak nor versi baru hihih.. wani belum nak try buat lagi huhuh///

    ReplyDelete
  3. Santeeeeknya macs akak! Sungguh saya jeles. Saya dh 6 kali buat idok nye jadi2 lagi..

    ReplyDelete
  4. hehe..xlebih kaki ye kak..elok la tu dr xde kaki..

    ReplyDelete
  5. Dia nak balik Alor staq tu! kena lebih sikit kaki nak berjalan dan menyeberangi Laut Cina Selatan.... hehehe.... Saya bayangkan kakinya tu garing kak Noor.

    ReplyDelete
  6. terlebih kaki pun comel lah kak noor!

    ReplyDelete