Kurma Badam & Khasiat Kedua Nya


Assalamualaikum dan selamat pagi adik-adik blogger dan rakan-rakan
Semoga dipagi yang indah ini semua nya sihat walafiat hendaknya ya.
Betapa bernilai nya nikmat sihat bila mana kita di landa sakit kan..
Jom sama-sama kita sihat dengan mengamalkan makan dua benda di bawah ni iaitu 
Kurma dan Badam
Kalau sudi cuba baca satu persatu antara khasiat kedua buah ni, kaknoor pun kurang arif jugak tapi bila tanya pakcik google semuanya akan terjawab.
Wallahuaklam kalau ada yang salah ya

Gambar di bawah adalah  kurma yang kaknoor beli baru ni, memang sedap makan kurma dan badam sebab badam yang lemak-lemak tu akan seimbangkan rasa kurma yang manis tu, jadi nya sangat 
SEMPURNA rasa nya dan khasiat pun sangat banyak untuk kesihatan kita semua




Khasiat buah kurma
  1. Manfaat buah kurma sebagai penangkal racun. Dengan memakan 7 butir kurma setiap hari dapat melawan racun karena kurma memiliki kandungan vitokimia serta memiliki zat antioksidan.
  2. Manfaat buah kurma untuk sumber energi. Buah kurma memiliki kandunagn energy untuk tubuh sehingga buah ini sering dijadikan sebagai makanan berbuka puasa.
  3. Manfaat buah kurma untuk mencegah kanker usus besar. Kurma yang kaya serat dapat membantu selaput lendir usus dan mengikat bahan kimia sehingga mencegah kanker usus besar.
  4. Kurma dapat melancarkan buang air besar.
  5. Kandungan tannin pada kurma yang merupakan anti infeksi anti inflamasi dan anti hermaracik.
  6. Kandungan vitamin A pada buah kurma memiliki manfaat  kesehatan mata , kesehatan kulit dan melinduungi dari kanker paru paru dan kanker mulut.
  7. Kurma merupakan sumber zat besi yang baik, zat besi merupakan komponen hemoglobin didalam sel darah merah yang menentukan daya dukung oksigen dalam darah.
  8. Kalium yang terdapat dalam kurma dapat membantu mengendalikan denyut jantung dan tekanan darah sehingga memberikan perlindungan terhadap jantung koroner dan stroek.
  9. Kalium yang terdapat dalam kurma sangat baik untuk kesehatan jantung, kandungan zat besi dan B Kompleks mikro nutrient untuk membentuk sel darah merah untuk mencegah anemia.
  10. Zinc meningkatkan hormone testosterone untuk meningkatkan kebugaran pria.

Khasiat badam

• Bagus untuk Minda: Badam adalah sumber nutrients yang membantu perkembangan minda. Badam meningkatkan tahap intellectual yang tinggi dan dianggak sebagai makanan penting untuk tumbuhbesaran kanak kanak. Ramai ibu member badam, direndam didalam air kepada anak anak mereka setiap pagi (2-3 biji, anda juga boleh membuang kulit badam jika ia mendatangkan alahan).

 • Mengkitar kolestrol: Penggambilan badam yang berterusan membantu meningkat tahap ketinggian kepekatan lipoproteins (HDL) dan menurunkan tahap rendah kepekatan lipoprotein (LDL), dengan itu amat sesuai menggawal tahap LDL kolestrol atau digelar kolestrol jahat. 

• Bagus untuk Jantung: kandungan lemak Mono-saturated, protein, dan potassium dalam badam adalah amat bagus kepada jantung. Vitamin E sebagai anti-oksida mengurangkan rasiko penyakit jantung. Kehadhiran magnesium dalam badam membantu daripada serangan jantung. Badam membantu mengurangkan tindak balas C protein (C-reactive protein)yang meyebabkan kerosakan radang artery (artery-damaging inflammation). Badam juga adalah sumber asid folic, maka ia membantu mengurangkan tahap homocystein, yang meyebabkan pembentukkan lemak plaque (fatty plaque buildup) dalam saluran arteries.

 • Penjaga Kulit: Kebaikan badam dalam penjagaan kulit telah dikenali lama, dengan itu berurut dengan minyak badam amat digalakkan untuk bayi baru lahir. Susu badam dijadikan sabun bagi menambah kecantikan kulit. Untuk kulit kelihatan sehat dan segar, gunakan jumlah yang sama banyak kelopak bunga ros dan pest badam berserta krim susu disapukan kemuka setiap hari, Terapi sedemikian bukan sahaja meyuburkan kulit, tapi juga membuat kulit kelihatan berseri, lembut, dan menawan dan dapat menghilangkan kekedutan, jeragat, bintik bintik, kulit kering dan mengendur pada muka. 

• Menggawal tekanan darah: Kehadhiran Potasium dalam badam membantu menggawal tekanan darah tinggi. Badam amat rendah dalam Sodium yang mana turut membantu mengimbangkan tekanan dorah, 

• Menghalang Kanser: Badam memperbaiki pergerakan makanan melalui usus, dengan itu menghalang penyakit usus (colon).


Jadi kalau ada lebihan kurma masa bulan puasa dulu tu jom lah korek - korek petiais dan makan lah banyak-banyak, begitu dengan badam kalau ada lebihan dari buat kueh dulu apa kata kita gabungkan kurma dan badam tu memang sangat sedap pada tekak kaknoor lah.


Kurma Badam & Khasiat Kedua Nya Kurma Badam & Khasiat Kedua Nya Reviewed by Unknown on October 13, 2015 Rating: 5

15 comments

  1. kat rumah kena always ada bekalan kurma =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah Siti mesti semua dlam rumah Siti sihat walafiat kann

      Delete
  2. Rumah kakak ada kurma badam ini KakNoor
    Hari itu kakak, abang dan kakipar baru balik umrah pun ada bagi 3 bekas. baru habis sebekas.
    Tapi dekat semenanjung ni kakak belum jumpa lagi yg sama macam kami beli di Mekah tu.

    Dekat Brunei agaknya mudah nak dapat kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. DiBrunei memang mudah nak dpt kurma kakzakie macam2 jenis ada.
      Kadang- kadang kurma fresh pun ada kalau nasib baik terjumpa jugak
      Tapi di Mekah lebih special lah kurma nya kakzakie mmg tak sama lah dgn yg ada disini..

      Delete
  3. Sedap ni kak..
    Yan pernah makan yan luarnya salut coklat..sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. bertambah manis lah yan kalau salut coklat kannn

      Delete
  4. Saya suka kurma yang kering dan liat tu kak Noor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam2 fav kan kita ni sweetie, kaknoor yg paling best kurma fresh tapi jarang jumpa
      kalau yg kering tu ok lah daripada takde kan heehe

      Delete
  5. Dua dua pun okje suka KN....cuma jarang makan walaupun tau itu makan sunnah dan banyak khasiatnya.
    Bukan apa, nak mencari kurma yg sedap tu kena pergi Bangi.....tu yg kekadang tak terbeli tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yalah Hainom makanan sunnah sepatutnya kita selalu kena makan kan, cuma kita selalu nak cari yg lebih sedap, yang di Bangi tu kurma nya macamana pulak Hainom kurma fresh ke

      Delete
    2. Tak delah KN.....kat situ yg saya biasa nampak jual kurma timbang hihi.... Saya suka kurma mariami KN

      Delete
  6. JM suka mkn dlm buah kurma tu ada isis buah badam tai agak mah kan harganya. Habis ramadhan habislah buah kurma tu sedangkan byk khasiatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu JM kadang kita selalu alpa tentang khasiat kurma sibuk dok makan yg takde khasiat kan..

      Delete
  7. Hubby wa pun amalkan makan kurma ni k noor,walaupun bukan bulan puasa.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete