Kali Ke2 Bergomak Ni Dalam Masa Seminggu

Assalamualaikum dan selamat bercuti untuk semua pada hari ni ya, mesti ramai yang dah tak masak kat umah hari ni kan, bagi kaknoor hari cuti-cuti macam ni masih macam biasa jugak, duduk kat umah, sebab sekarang anak bungsu kaknoor sedang exam. Jadi sejak dari dulu-dulu lagi, kalau time exam macam ni, tak kira lah exam kecik ke exam besar boss/hubby memang tak akan keluar atau bawa kami keluar kemana-mana, semua kena berkorban time anak exam, kata nya takut letih lah, nanti kalau bawa jalan tak sempat nak belajar lah.  Jadi apa lagi nak buat kalau duduk kat umah kan selain dari memasakkk je medang hahaha..

Resepi ni kaknoor intai dari blog Lydiamiza, untuk puan punya resepi izinkan kaknoor letak resepi kat blog akak ya untuk tatapan anak-anak dan rakan-rakan yang lain.




INTI
Sebiji kelapa parut( kelapa inti)
200 gram gula melaka
1/2 cawan gula pasir
Satu sudu tepung gandum
Satu sudu Susu manis
Sedikit air
Secubit garam
Daun pandan -sehelai

Caranya: masak gula melaka dan gula pasir dengan air hingga cair. Tapis dan masukkan dalam kelapa, masukkan susu dan tepung gandum. Masak hingga elok masaknya inti tadi.

Bulat2 kan inti supaya mudah dimasukkan dalam tepung

Tepung:
Tepung pulut
Air
Sedikit garam
Caranya: uli tepung dengan semua bahan lain hingga elok menjadi doh seperti adunan kuih buah melaka. Bulat kan dan leperkan tepung, masukkan inti ditengahnya dan bulatkan semula. Leperkan sikit . Terus rebus dalam air panas hingga ia timbul. Tos kan dalam tapis dan terus salut dengan tepung kacang hijau. Saya guna tepung kacang hijau yang beli di kedai saja. 





Kuih tepung gomak ni kali ke2 jua kaknoor buat dalam masa seminggu, sebab first time buat hari tu macam tak puas hati, sebab agak tebal dan inti pun kurang manis jadi nya memang kurang sedap lah, tapi yang ni alhamdulillah lebih nipis dan lebih manis sebab tepung pulut tu memang takde rasa, jadi kena lebihkan inti tu kasi manis baru besttt dan sedapp.



Sebenar nya kaknoor tak pernah makan kuih ni sebelum nya, masa ada majlis makan baru ni, ada yang bawa kuih ni dan kaknoor rasa, aduh sedapp terus jatuh cinta pandang pertama. Lepas tu sekodeng resepi sana sini dan buat, first time try kurang menjadi. 
Lepas ni mesti nak buat lagi dan lagi haha..


Kali Ke2 Bergomak Ni Dalam Masa Seminggu Kali Ke2 Bergomak Ni Dalam Masa Seminggu Reviewed by Unknown on April 26, 2015 Rating: 5

5 comments

  1. asalamualaikum akak...aduhai ..buat minum petang atau sambil tengok tv sedap nie
    :-))...

    kat tempat yan kueh nie susah dapat..bulan pose je banyak kat bazar

    ReplyDelete
  2. macam kuih abuk2 jer nih kak noor..

    ReplyDelete
  3. Sedapnya.. LM tengok terliur pula. Lama tak buat

    ReplyDelete