Apple Pie Simple Guna Pastry Puff


ASSALAMUALAIKUM
Berbalik pada resepi hari ni yang mengorder apple pie, disebabkan agak malas dan kesibukan yang tak bertahap, kebetulan dah ada puf pastry jadi kaknoor buat apple pie guna pastry puf ni je, apple memang dah selalu ada dalam petiais sebab anak bujang sorang kaknoor selalu nak makan apple nak kurus lah konon nya kan...

Lebih mudah rasa nya guna pastry puf kita cuma buatkan intinya saja, resepi inti nya kaknoor sekodeng dari blog ZALINZALINA, sebab rasa nya macam menepati citarasa kami sekeluarga.




Resepi filling

3 biji apple hijau dan 3 biji apple merah dibuang kulit dan dipotong dadu
100 gm gula pasir atau gula perang (atau manis ikut suka..)
1 sudu kecil serbuk kayu manis
1 sudu besar butter
2 sudu besar perahan lemon
2 sudu besar tepung gandum

Cara2nya... apple  hijau dan merah jugak gula pasir dimasak dalam periuk... kacau dengan senduk... masukkan serbuk kayu manis...masukkan butter...pastu masukan perahan lemon... kacau hingga air yang keluar dari epal tu kering sikit... last sekali masukkan tepung gandum untuk memekatkan kuah... kepekatan dan kelikatan kuah tu ikut suka korang okey..






Sebenarnya kaknoor ada buat 2 versi yang goreng dan yang bakar, yang goreng nampak nya lebih cepat laris dari yang bakar, lagipun yang goreng lebih cepat masak berbanding yang bakar, sementara menunggu yang bakar masak, yang di goreng lebih dulu di mkan oleh anak-anak maka nya tak sempat nak snap gambar hahaha, tapi memang sedap lah ala-ala Mcd gitu, itulah yang bakar ni akak biarkan bagi agak perang supaya rasa nya mantop, alhamdulillah memang habis lah semua nya haha..


Apple Pie Simple Guna Pastry Puff Apple Pie Simple Guna Pastry Puff Reviewed by Unknown on November 19, 2014 Rating: 5

10 comments

  1. penah buat tapi tak menjadi... huhu.. nak try resepi akak lak.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tang mana yg tak jadi tu Lia, pastry ke?? guna pastry puff lebih mudah dan gerenti jadi punya, gelekkan sikit pastry puf sebelum masuk dalam acuan muffin or di lipat ya lepas tu terpulang kita nak goreng ke nak bako

      Delete
  2. Salam Kak Noor,


    Sedapnyaaa.. nak try buat lah. Tapi nak buat cam McD tu leh tak? hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. walikmuslam honey, kalau nak buat macam Mcd kena goreng lah,mmg terlajak laris kalau buat macam tu tau

      Delete
  3. Liza mmg tak pernah buat apple pie ni, anak2 tak suka mkn..biasa kalau inti kari ke sardine ke baru laju diaorg makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohya Liza, takpe sleera masing2 kan disini apa pun habis je biasalah budak2 sedang membesar semua nya on je

      Delete
  4. terliur dah ni wana tengok kak..huhu T_T

    ReplyDelete