Makan Makanan Bercili Buat Kita Lebih Gumbira??

ASSALAMUALAIKUM 
Hari ni kak noor nak kongsikan satu artikel mengenai kebaikan memakan cili atau cabai atau cabe ni, dan yang tulis ni pun mat salih, kalau dulu-dulu kita memang ingat mat salih ni tak reti nak makan cili kan, tapi sekarang ni dah sebaliknya, hatta di kedai-kedai tepi jalan dan di supermarket pun banyak berjual cili dan pokok cili.



Antara Kelebihan Memakan Cili
  • 1.   Capsaisin didalam cili mempunyai kesan nyah bakteria.  Masakan yang dimasak dengan cili lebih lambat basi dan lebih tahan lama.
  • 2.   Ekstrak cili mempunyai kelebihan dari segi kesihatan.  Ia boleh menghindarkan kita dari mengidap kancer prostat, horpes dan diabetes.  Ia jugak boleh mempercepatkan metabolisma dalam badan kita.
  • Cili mempunyai vitamin C yang lebih tinggi berbanding dengan sayuran yang lain.  Ia jugak mengandungi vitamin B, potassium, magnesium dan iron.
  • Memakan masakan yang pedas boleh membuat kita lebih gembira!!! capsaicin mendorong otak kita untuk mengeluarkan endorphin, salah satu painkiller semula jadi yang boleh membuat kita rasa senang hati dan gembira.
Jadi jangan takut lah nak makan cili kerana banyak kebaikan nya, tengoklah gambar-gambar pokok cili tu semua nya made in UK, sekarang ni kaknoor pun dah kempen menanam pokok cili di rumah lagipun disamping dapat makan yang fresh dari kebun sendiri, dapat save jugak kan anytime nak guna cili boleh berkejar di luar saja, tak payah nak jalan jauh-jauh...




Kalau siapa yang tak geram tengok cili-cili ni tak tau lah kan...kalau boleh memang nak beli bawa balik tapi apa kan daya pokok memang tak boleh di bawa naik belon, hanya bawa balik cili je, itu pun tak dapat banyak takut kena cek haha, orang bersalah memang terasa  takut..



Tengoklah dalam pasu yang kecik macam tu pun pokok capsicum ni hidup segar dan banyak lagi buah nya, tulah yang buat kaknoor geram dan angan-angan nak tanam cili jugak tu haha..



Bermacam-macam jenis pesen cili di UK masa tu adoii kalauuuu lah dapat bawa balik sample satu jenis satu pokok memang happy giler ni tapi apa kan daya hanya sedikit cili yang biasa tu lah saja sempat di rembat, insya allah bila berkesempatan lagi akan nyoping banyak-banyak, angan-angan dulu tak salah kan...

Makan Makanan Bercili Buat Kita Lebih Gumbira?? Makan Makanan Bercili Buat Kita Lebih Gumbira?? Reviewed by Unknown on November 13, 2014 Rating: 5

4 comments

  1. info yang menarik..keluarga yan memang pengemar cili tegar..lebih lebih lagi encik somi

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Iryanty sudi baca info ni memang best utk penggemar cili dan siapa yang tak suka cili pasti akan suka lepas ni kan

      Delete
  2. Salam kenal! Fotonya luar biasa! Saya dari team Kumpulbagi.
    Jika Anda mau share dan download files dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
    Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya.
    Coba servis kami tanpa registrasi:)

    ReplyDelete
  3. tqvm Ania salam kenal dari kaknoor ya..
    nanti kaknoor kunjugi kumpulbagi :)

    ReplyDelete