Sotong Goreng Rangup Mudah Dengan Bestari



Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua yang sudi kesini sama ada bloggers atau tidak.
Semalam kaknoor pergi kesatu kelas memasak kat Brunei ni, masa kat mendaftar tu ada sorang mungkin jugak peminat blog kaknoor, sebab kata nya dia selalu baca blog kaknoor hehee, terkejut jugak rupa nya ada jugak orang yang minat membaca blog kaknoor, terimakasih lah pada peminat semalam tu, kalau terbaca ni ya sorry tak sempat nak bertanya siapa nama dan bekenalan sebab sibuk nak masuk kelas,In Shaa Allah lepas ni kita berjumpa dalam whatsapp or msg lagi ok...




Berbalik resepi hari ni resepi mudah saja gorengan rangup dengan menggunakan tepung serbaguna ni, kalau kita nak cepat menggoreng, terus saja membancuh tepung gorengan ni dengan air sejuk, agak-agak saja air tu, jangan terlalu pekat membancuh kalau tepung nya agak tebal kurang rangup sikit gorengan kita tu, dengan tepung gorengan bestari ni kita boleh menggoreng ayam, udang, bawang besar untuk membuat onion ring dan lain-lain lagi terpulang selera sendiri..




Mudah sebenarnya bahan gorengan ni
Sotong/ Udang secukupnya dibersihkan dan di toskan
Tepung goreng rangup ni agak-agak 1 cawan 
Air dari peti sejuk secukupnya
Masukkan tepung gorengan ni dalam satu bekas, kemudian masukkan air sikit-sikit dan kacau supaya tak bergentel, agak-agak kalau terlalu cair tambahlah tepung goreng ni sikit, dan kalau agak pekat tambahlah air sikit ok, kemudian dah adunan nya ok celuplah sotong, udang ke atau bawang ke kedalam adunan ni balik-balikkan supaya rata semua nya, dan gorenglah sehingga kekuningan dan rangup angkat dan toskan. MUDAH KAN!!!

Kalau kita guna tepung ni tak payah letak garam, ia nya dah ada rasa jadi save lah garam kita kat rumah, cuma kaknoor letak sikit gula sebab nak bagi balance rasa nya taklah masin sangat.




Dalam rumah kaknoor ada yang tak nak makan seafood jadi terpaksalah goreng bawang besar ni untuk jadikan onion ring untuk orang yang berpantang tu hehe




Ini pulak sotong untuk yang suka seafood dan tak mau berpantang dan pantang tengok haha




Sebenarnya gorengan macam ni makan gitu saja pun dah sedap, apa lagi makan masa panas, tapi nak tambah lebih sedap sedap sedap boleh lah cicah dengan sambal penyet ke, sos cili Thai atau sambal kicap ke terpulang lah pada selera sendiri..




Close-up sikit Onion Ring ni nak bagi ada yang terliur :)



Ok selamat mencuba untuk semua, mudah sangat mesti ramai yang suka ni dan cepat je disediakan asalkan ada tepung bestari ni..


Sotong Goreng Rangup Mudah Dengan Bestari Sotong Goreng Rangup Mudah Dengan Bestari Reviewed by Unknown on October 27, 2018 Rating: 5

4 comments

  1. Assalamualaikum Kak Noor,
    dah pindah rumah baru ye... tercangak2 juga kita mencari mana bilik-biliknya heheheeee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam warahmatullah mie, rumah lama bocor hehe kena pindah lah Mie

      Delete
  2. Salam knoor.
    Ingat saya tak? Tak ingat? Huhu, tak ngapelah.

    Lama knoor menyepi yea, rupanya tgh renovate rumah, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam warahmatullah Zimah, Ingatlah mana boleh lupa adinda yg selalu singgah dan meninggalakn komen ni

      Delete